GOLJUFIJA

Razkrivamo: Naročnike Simobila dvakrat nategnili

Objavljeno 07. december 2015 08.12 | Posodobljeno 07. december 2015 08.13 | Piše: Aleksandar Lukić
Ključne besede: Simobil nateg

Okoli 40 ljudem so z goljufijo naprtili naročnino za mobilni telefon.

MARIBOR – Položnice so nujno zlo. Če katere za opravljene storitve ne poravnate, ker nimate denarja ali jo pozabite plačati, vas kaj hitro na to opozorijo z opominom. Opomine Simobila, drugega največjega mobilnega operaterja pri nas, je dobila velika večina iz mariborskega podjetja Press Clipping, in to zaradi nekaj stotakov vrednega nakupa prek spleta, ki ga – pozor! – sploh niso opravili.

Že pred časom smo izvedeli, da je neznanec na imena zaposlenih v družbi Press Clipping sklenil naročniška razmerja in kupil tudi tri mobilne telefone. Pogovarjali smo se z enim od zaposlenih (njegovo ime hranimo v uredništvu), ki nam je zlorabo potrdil in dodal, da je to prva opazila sodelavka. Na njen dom je namreč priromal Simobilov opomin za neplačane storitve. Kmalu se je podobno zgodilo drugim sodelavcem, žrtev je bil celo direktor družbe Boštjan Vilčnik. Zaposleni razkrivajo, da so ob klicu na Simobil, za kakšen opomin vendar gre, dobili pojasnilo, da so prek interneta sklenili naročnino in kupili mobilni telefon. In to prestižnega, za katerega je treba odšteti tudi po šest stotakov in več (iphone 6, samsung galaxy S6 in edge, LG). Zgodba je bila pri vseh enaka.

Uradne policijske informacije so še precej skope. Miran Šadl, ki je odgovoren za odnose z mediji pri PU Maribor, nam je potrdil, da obravnavajo več kaznivih dejanji zlorabe osebnih podatkov in goljufijo. Sprva je bilo videti, da so oškodovanci zgolj iz družbe Press Clipping, potem pa se je razkrilo, da jih je še več in da niso vsi iz omenjene družbe. Je pa pri vseh skupno to, da so bili prevzemi mobilnih naprav opravljeni na območju Maribora. Po naših neuradnih informacijah je oškodovancev okoli 40, škoda pa presega 50.000 evrov.

Nepridipravom se tokrat, kot kaže, ne bo uspelo izmazati. Policijski viri so nam prišepnili, da je obroč okoli domnevnih storilcev že sklenjen, eden od osumljencev pa da prihaja iz družbe, ki je za Simobil opravljala dostavo mobilnih telefonov na dom – družbe DPD. Da se je zloraba najverjetneje zgodila prav ob dostavi, so predvidevali tisti, ki so dobro seznanjeni s primerom. Namreč, ko dostavljavec omenjenega logističnega podjetja na dom stranki dostavi telefon, mora preveriti rojstni datum na elektronski tablici, kamor odda podpis, in na osebnem dokumentu (da se podatki res ujemajo). Stranka mu pove davčno številko, ko jo dostavljavec vnese, pa se odpre dostop do podpisa njegovih dokumentov (pogodba, aneks, dobavnic...). Pred podpisom mora dostavljavec opraviti pregled, ali so ime, priimek ter naslov na osebnem dokumentu enaki kot na pogodbi, ki jo je stranka sklenila prek spleta.

Kdo jim je dal podatke?

Naši informatorji navajajo, da naj bi bil v vseh teh zlorabah in goljufijah soudeležen 40-letni Mariborčan iz družbe DPD, ki naj se ne bi držal navodil vročanja. Z osebami, ki so bile navedene na pošiljkah, naj ne bi vzpostavil stika, pošiljk ni dostavil na kraj, naveden za vročitev, vse to pa pomeni, da je najverjetneje vsaj pomagal storilcem kaznivih dejanj, hkrati pa da je ključni člen storitve kaznivega dejanja goljufije. 
Poleg tega stroška z na novo sklenjenimi naročninami in z nakupom prestižnih telefonov so se storilci lotili tudi zapravljanja z mobilnim plačilnim sistemom moneta.

Pri DPD smo še med policijsko akcijo poizvedovali o omenjenem dogodku. Odgovorili so nam: »Preverjanje morebitnih zlorab poteka v sodelovanju z mobilnim operaterjem ter s policijo. Zaradi interesa preiskave vam konkretnejših odgovorov v tem trenutku ne moremo podati.« V soboto smo jih znova zaprosili za pojasnila, a odgovorov do zaključka redakcije nismo prejeli.

Kako so nepridipravi dobili osebne podatke zaposlenih (ime, priimek, davčna številka, naslov in podobno), ostaja uganka, dejstvo pa je, da jim je uspelo prek spleta na tuje ime skleniti naročnino, kupiti mobilni telefon in naročiti dostavo prestižnih mobilnih telefonov na dom, a ti niso končali pri zlorabljenih nosilcih naročnin, temveč v rokah zlikovcev.

Pri Simobilu zagotavljajo, da ni bilo vdora v njihove sisteme. »Da bi zadevi čim prej prišli do dna, intenzivno sodelujemo s policijo. Dodatno preverjamo tudi sistemske procese, s katerimi bi naše uporabnike še dodatno zaščitili pred morebitnimi zlorabami osebnih podatkov,« so nam pojasnili. 
Vsem uporabnikom, ki zaznajo sum zlorabe osebnih podatkov, pa svetujejo, naj na pristojno policijsko postajo takoj podajo prijavo za sum kaznivega dejanja.

Niti v družbi Press Clipping ne vedo, kako je predrznežem uspelo dobiti podatke njihovih zaposlenih. Namreč, samo iz njihove družbe je bilo po naših podatkih zlorabljenih okoli 20 ljudi, tudi direktor. So bili storilci spretni računalničarji, je kdo fizično vkorakal v pisarne in ukradel podatke zaposlenih, jih je kako drugače dobil? To ostaja skrivnost, a jo bo bržkone kmalu razjasnila policija.

In kdo bo plačal dobrih 50.000 evrov škode? Tisti zlorabljeni, ki so iz podjetja Press Clipping, so nam zaupali, da je Simobil sporne račune že storniral in jim stroškov zaradi zlorabe ne bo zaračunal. Potrošniki so tako na srečo na varnem. 

Deli s prijatelji