LJUBLJANA – Dve leti od začetka ene največjih svetovnih afer v avtomobilizmu so številne zveze potrošnikov po Evropi že sprožile priprave na odškodninske postopke proti nemškemu koncernu Volkswagen. Ta je svoje kupce zavajal tako, da je v vozila vgradil naprave, ki so med testiranji prilagajale performanse motorjev in prikazovale nižje vrednosti emisij izpušnih plinov v primerjavi z normalnim delovanjem. Pri Volkswagnu so napako priznali, povedali, da so s temi napravami opremili skoraj 11 milijonov vozil in v Ameriki plačali približno 12,5 milijarde evrov odškodnin. Čeprav naj generalni direktorji koncerna o prevari ne bi vedeli nič, je kmalu po odkritju odstopil prvi mož koncerna. Počasi odkrivajo tudi prave krivce, ki naj bi izhajali predvsem iz vrst srednjega menedžmenta. Ameriški tožilci so obtožili šest vodstvenih delavcev, od katerih so v začetku decembra v Ameriki na sedem let zapora in denarno kazen obsodili vodjo ene od razvojnih enot, pred tem pa še enega od inženirjev.
V Evropi se na odškodninske tožbe šele pripravljajo. Drugače od Amerike, kjer je koncern priznal krivdo, bo v Evropi bitka drugačna. Na roko jim gre dejstvo, da Evropa ne premore skupne zakonodaje, hkrati je ta veliko bolj velikodušna do korporacij, ko gre za zaščito potrošnikov. Pri Volkswagnu celo menijo, da je njihov prestopek dejansko skladen z evropsko zakonodajo, zato kakršnega koli priznanja krivde ne moremo pričakovati. Če bi moral koncern za posamezen avtomobil tudi v Evropi plačati takšno kazen, kot jo je v Ameriki, bi se znesek kazni več kot podeseteril, kar bi zagotovo pomenilo tudi konec podjetja. Če bo tožnikom uspelo, bo kazen skoraj zagotovo precej nižja, vendar vsekakor velik udarec za družbo, ki bi morala vlagati ogromna sredstva v razvoj novih modelov, saj je konkurenca na avtomobilskem trgu neizprosna.
Čeprav v Evropi ne poznamo koncepta skupinske tožbe, so zveze potrošnikov v posameznih državah našle obvode. Tako je Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) sredi septembra sedanje in nekdanje lastnike vozil, za katere je Volkswagen prirejal podatke o izpustih, pozvala, naj se prijavijo k sodelovanju v kolektivni tožbi zoper Volkswagen. Prek Evropske potrošniške organizacije BEUC so se povezali z nemško podružnico ameriške odvetniške pisarne Hausfeld, katere odvetniki so proti Volkswagnu uspešno nastopili že v ZDA. Pred začetkom zbiranja podpisov so dodobra proučili možnosti, ki jih ponuja slovenska zakonodaja, in presodili, da imajo tudi slovenski kupci v dizelski prevari možnosti za odškodnino.
Pri ZPS so s pomočjo sklada Burford German Funding zagnali kampanjo, ki jo lahko spremljate na spletni strani www.preVWara.si. Ob množičnem odzivu na pobudo so kmalu zbrali in presegli potrebnih 1000 prijav, ki zadostijo najstrožjim pogojem (nakup vozila med 31. 3. 2013 in 18. 9. 2015), ob njih je prijavo oddalo še vsaj dvakrat toliko ljudi. Zdaj lahko začnejo priprave na tožbo proti koncernu Volkswagen pred nemškim sodiščem.
Če se še niste odzvali ali sodite med približno 2000 lastnikov, ki je obrazce že začelo izpolnjevati, pa še niso prišli do konca, imate še nekaj dni možnosti. ZPS bo namreč prijave za tožbo proti Volkswagnu sprejemal samo še do 7. januarja 2018, nato pa bo potekala faza preverjanja in dopolnjevanja dokumentacije za vložitev tožb na nemško sodišče, ki jo načrtujejo za konec marca 2018. Ponovno poudarjajo, da sodelovanje v kampanji PreVWara potrošnikom ne prinaša nobenega tveganja ali neposrednih stroškov – ne glede na izid tožbe. Torej vam ne bo treba poravnavati nobenih stroškov odvetnikov, sodnih taks ali potnih stroškov. Vse, kar morate dokazati, je, da ste lastniki avtomobilov z dizelskimi motorji z vgrajeno programsko opremo za zavajanje na testih izpustov (to najlažje preverite tako, da vnesete številko šasije svojega avtomobila na spletni strani: http://info.volkswagen.com/si/sl/home?tab=check-own-car).
V primeru pozitivnega izida vam pripada vsaj 65 % odškodnine, preostanek bodo porabili za kritje stroškov kampanje. V primeru negativnega izida, bo vse stroške sodnega postopka nosil omenjeni sklad, kar je v zahodnem svetu običajna praksa. Za takšen način financiranja akcije za uveljavljanje pravic oškodovanih potrošnikov se je ZPS odločil skupaj z Evropsko potrošniško organizacijo BEUC na podlagi skrbnega preverjanja obstoječih možnosti financiranja tega obsežnega in zahtevnega postopka.