LJUBLJANA – Pri nakupu rabljenega avtomobila je potrebna določena mera previdnosti, saj je zgodovino vozila in realno število prevožnih kilometrov težko preverjati. Vse skupaj je še bolj zapleteno, če avto do slovenskega prodajalca pride iz tujine in na poti zamenja več posrednikov, od katerih želi vsak za svoje delo iztržiti največ. Zaradi vseh mogočih nepravilnosti in skritih pasti, na katere je treba biti pozoren ob nakupu rabljenega avtomobila, se je v ponedeljek na forumu Alter.si dvignilo veliko prahu, ko je Avtohiša Vrhnika oglaševala prodajo rabljenega beemveja, hkrati pa je bilo na spletu mogoče najti oglas za prodajo istega vozila v Nemčiji po bistveni nižji ceni in z bistveno več prevoženimi kilometri, o čemer smo pisali tudi včeraj.
Popravili oglas, a škoda je že narejena
V Avtohiši Vrhnika so oglas opremili s fotografijo avta, ki ga dejansko prodajajo, priznali pa so, da je šlo za nespretno potezo in v novem oglasu objavili tudi številko šasije. Vendar pa je bila škoda že narejena. Nespretnost ali ne, forumi so pač polni izkušenj uporabnikov o »nategih« (pre)prodajalcev avtomobilov. Zato buren odziv ljudi ob tem dogodku niti ne preseneča in tudi ne to, da smo pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) izvedeli, da se je včeraj nanje obrnilo več potrošnikov, ki so na spletu zasledili omenjeni oglas.
Rabljena vozila: objava simboličnih fotografij ne pomeni poštene poslovne prakse
Primer so tako preučili v ZPS, kjer pravijo, da prodajalčeva razlaga, da naj bi imeli vozili različne tehnične podatke oziroma podatke o zgodovini ter da naj bi bile fotografije zgolj simbolične, ne zdrži. Pravijo, da »razlik v tehničnih lastnostih ali v zgodovini vozil na obeh oglasih ne vidimo, tudi sicer pa jih prodajalec ni konkretno obrazložil. Glede fotografij pa velja ugotovitev, da nikjer v oglasih ni opozorila o simboličnosti fotografij, pa tudi sicer pri oglasih za prodajo konkretnih rabljenih vozil ni običajno, da bi prodajalec objavil simbolično fotografijo, saj je v teh primerih fotografija za odločitev kupca še pomembnejša kot sicer. Vsekakor tudi menimo, da objava simboličnih fotografij v takih primerih – ne glede na morebitno opozorilo – ne pomeni poštene poslovne prakse, saj mora potrošnik biti jasno seznanjen z vizuelno podobo točno tistega izdelka, ki je predmet ponudbe.«
Prirejanje kilometrov pogostejše pri vozilih iz tujine
Konkreten primer po mnenju ZPS najverjetneje jasno prikazuje problem prirejanja števila prevoženih kilometrov in s tem zavajanja oziroma goljufivega ravnanja nekaterih prodajalcev. Dodajajo, da se to ne dogaja zgolj pri vozilih iz uvoza, »iz naše prakse pa vendarle lahko trdimo, da je ta problem pri uvoženih vozilih mnogo pogostejši kot pri vozilih, kupljenih v Sloveniji. Možnost preverjanja dejanskega stanja prevoženih kilometrov (in tudi nekaterih drugih lastnosti) je namreč pri vozilih iz tujine precej manjša kot pri vozilih, ki prihajajo z domačega trga.«
Kaj preveriti ob nakupu rabljenega vozila?
Potrošnikom, ki kupujejo rabljena vozila, v ZPS svetujejo, naj skrbno preverijo podatke o zgodovini vozila, ki so zabeleženi v elektronski servisni knjižici oziroma podobnih zbirkah podatkov, ki jih vodijo proizvajalci. Take informacije naj potrošniku priskrbi že prodajalec vozila, poleg tega pa jih potrošniki lahko preverijo tudi pri uvozniku oziroma pooblaščenih serviserjih konkretnega proizvajalca v Sloveniji. Vozilo naj odpeljejo na podroben pregled v ustrezno usposobljeno avtomehanično delavnico ali pooblaščeno organizacijo, ki v zadnjem času vedno pogosteje izvajajo preglede rabljenih vozil. Ne nazadnje pa naj se s prodajalcem dogovorijo za daljšo preizkusno vožnjo v vseh režimih vožnje (mestna vožnja, avtocesta ...) ter tudi tako preverijo obnašanje vozila.
V ZPS še opozarjajo, da je od uveljavitve sprememb Zakona o varstvu potrošnikov obvezna tudi garancija za rabljena vozila za čas enega meseca, pri čemer je seveda nakup za potrošnika varnejši, če prodajalec zagotovi še daljše garancijsko jamstvo.