KRŠKO, LJUBLJANA – Pred nekaj dnevi je možakar z juga Slovenije spraševal za nasvet, ker se je znašel v nenavadnem položaju oziroma v prekršku: »Kolega me pobere pred domom, usedem se na sopotniški sedež in greva.« Naš sogovornik pravi, da je vozilo (po približno sedmih kilometrih vožnje) v Krškem ustavil policist: »Zahteval je tudi moj osebni dokument in trdil, da je njihov skriti opazovalec videl, da je šofer privezan, jaz pa nisem!«
V pogovoru je možakar – ki je javno trdil, da je bil privezan – izvedel, da je bil opazovalec skrit kakšnih dvesto metrov pred policistom. Naš sogovornik (ki je prav tako državni uslužbenec v uniformi!) pa še zdaleč ni edini, ki so ga v zadnjem mesecu ustavili in oglobili s pomočjo policistov opazovalcev; eden od spletnih medijev je tako poročal, da so tudi po prestolnici opazili delovanje policistov opazovalcev. Razporejeni naj bi bili na križiščih ter krajih, kjer so pogostejše kršitve, svoje uniformirane kolege pa naj bi o kršiteljih obveščali po radijski zvezi.
Nadzirajo vas kar v civilu
Seveda policisti opazovalci, ki se jim z angleško tujko reče observer, niso novost na naših cestah, še manj na nebu; tako so tovrstni policisti že pri nadzoru prometa na avtocestah opazovali in dokumentirali kršitve. A tudi na cestah so že dolgo policisti brez uniform ali označenih vozil: »Ena izmed metod policijskega dela je tudi nadzor s civilnimi vozili (na primer Provida) in s policisti, ki nadzor opravljajo v civilnih oblačilih,« pojasnjuje Vesna Drole, vodja sektorja za odnose z javnostmi pri policiji.
S policije pojasnjujejo, da se tovrstne oblike nadzora opravljajo na varnostno problematičnih odsekih in lokacijah, spremljajo pa različne vrste kršitev: »Preverja se vožnja v rdečo luč, uporaba varnostnega pasu, motnje med vožnjo in podobne kršitve,« našteva Droletova in dodaja, da »vodje policijskih enot ocenijo in uporabijo navedeno obliko policijskega dela« na podlagi analiz stanja in izstopajoče problematike.
Polovička še vedno najcenejša
Policija pojasnjuje, da je kršitev ugotovljena z osebno zaznavo pooblaščene uradne osebe (torej policista), »ki pa lahko pri svojem delu uporablja tudi tehnična sredstva policije (videokamera, fotoaparat in drugo),« podrobnosti dela predstavi Droletova: »Če se oseba v postopku ne strinja z ugotovitvijo policista, lahko na izdan plačilni nalog poda zahtevo za sodno varstvo.«
A čeprav policija stalno in intenzivno nadzira cestni promet, Droletova dodaja, da imajo policijske aktivnosti le omejen vpliv na varnost cestnega prometa: »Višja stopnja verjetnosti, da bodo vozniki pod nadzorom, pozitivno vpliva nanje, da vozijo v skladu s predpisi.« Vendarle pa to velja predvsem za napovedane akcije, ko se vozniki zavedajo povečanih aktivnosti policije: recimo ob tradicionalnih datumih, ko Slovenke in Slovenci radi pogledamo v kozarec. Kako pa naj bo posameznik pripravljen na policiste opazovalce v vsakdanjiku?
Zelo težko. Zgolj popolna previdnost na cesti, dosledno upoštevanje omejitev ter zavora namesto plina ob rumeni luči na semaforju vas lahko prikrajšajo za pozornost policista opazovalca. Za denarnico možakarja na začetku članka, ki je trdil, da je bil med vožnjo pripet, se je končalo slabo; v roku osmih dni je plačal polovičko, saj je bila to najcenejša možnost. Pritožba na nalog je seveda možna, a s tem domnevni kršitelj tvega, da bo moral na koncu plačati celotno kazen, tudi stroške morebitnega odvetnika: »Škoda bi bilo časa, živcev in dodatnih stroškov. Danes sem poravnal globo, čeprav nisem kriv. Mislim si pa svoje.«