PRIČEVANJE

»Marija me je uslišala: šla sem brez bergel domov«

Objavljeno 10. avgust 2014 17.39 | Posodobljeno 10. avgust 2014 17.39 | Piše: Primož Hieng

Takih in podobnih zgodb je bilo v Zgodnji Danici in v omenjeni knjižici zapisanih še kar nekaj.

BREZJE – O čudežih lahko preberemo že v knjižici Marija Pomagaj na Brezjah in čudne dogodbe na tem kraji, ki je izšla leta 1887. »Veliko ljudi iz bližnjih in daljnih krajev je že prišlo in še vedno prihaja k Mariji Pomagaj na Brezje, od kar je 22. kimovca 1863 neka deklica tu zadobila čudno pomoč. Tudi pozneje je pri tej mili podobi mnogo ljudi zadobilo več milosti, kakor se sploh pripoveduje od hiše do hiše po Gorenjskem.«

Uslišana

Pisec dalje navaja kar nekaj primerov čudežnih ozdravitev, kot zgovorno priča prvi primer: »Jaz Mica T., doma v Begunjah na Gorenjskem, rojena 28. svečana 1856, sem ležala dvanajst tednov bolna. Huda božjast me je lomila, in sicer tako, da se mi desna noga v kolenu popolnoma sključi, da se v kolenu nič ne vda in je od kolena naprej vsa mrtva. Po bolezni hodim še šestnajst tednov po bergljah in med tem časom vedno rabim zdravila. Potem se mi dvakrat zaporedoma sanja, da grem v cerkev k Mariji Pomagaj na Brezje po bergljah, iz cerkve pa brez bergelj. Po sv. Matevžu ta dan, t. j. 22 kimovca 1863. leta, grem res k Mariji Pomagaj na Brezje. Po sveti maši ostanem še v cerkvi in Marijo prosim, da bi se spolnile moje sanje. Marija me je uslišala; šla sem brez bergelj domou.«

Še drugi primer: Neža T. iz Mošenj je polnih šest let imela za ušesom hudo bulo, ki jo je posebno ob dežju zelo bolela in je bila že toliko zrasla, da je skoraj ni mogla več z ruto pokrivati. Zdravniki ji niso znali pomagati. »Torej pustim vse in se popolnem vdam v božjo voljo, ker prav gotovo mislim, da bom mogla kmalu umreti, zlasti, ker so mi zdravniki rekli, da bom umrla, če mi to bulo prerežejo,« je povedala Neža. »Izvedela pa sem, da je neka deklica čudno ozdravela, ker je prišla k Mariji Pomagaj na Brezje. Tudi jaz hodim prav zaupljivo na Brezje in prav goreče prosim Marijo, da bi tudi meni pri Bogu zadobila ljubo zdravje. Na vseh svetnikov dan zvečer 1863. leta čutim posebno hude bolečine za ušesom, da ne morem spati. Vstanem tedaj in se usedem k peči; bula se predre, bolečina neha in v kratkem sem popolnem zdrava, tako da se sedaj skoraj ne pozna, kje je bila bolečina.«

Leta 1863 je ozdravela tudi 18-letna Marija Tavčar, doma iz Begunj na Gorenjskem. Zaradi božjasti je dolgo ležala, potem se je komaj premikala. Razna zdravila ji niso pomagala. Tržiški zdravnik Tomaž Pirc, pri katerem je iskala pomoči, ji je naravnost rekel, da ji ne more pomagati. Odločila se je, da bo iskala zdravja pri Mariji Pomagaj. Pripeljali so jo na Brezje, kjer je med sveto daritvijo prisrčno prosila Marijo, da bi mogla spet hoditi. Nenadoma je začutila, da lahko giblje ohromelo nogo. Vstala je in na veliko začudenje vseh odložila bergle. Še istega dne, 22. septembra 1863, se je zdrava vrnila domov. Dočakala je visoko starost 85 let.

O ozdravljenju Marije Tavčar je slišala Marija Mulej iz Smokuča pri Radovljici. V 21. letu starosti je imela tako hude bolečine v glavi in tako revmo, da včasih po ves teden ni mogla jesti, piti in niti govoriti ne. Po sedmih letih nenehnih bolečin v glavi je bolezen tako napredovala, da se je bolnici desna roka v komolcu zvila. Nato ji je bolezen zvila še prste leve roke. V zaupanju, da se je bo Marija usmilila, so jo 5. oktobra 1863 pripeljali na Brezje. Tu je Marijo prosila, da bi vsaj toliko ozdravela, da bi mogla sama jesti in se oblačiti. Bila je pri treh mašah. Med povzdigovanjem druge maše so nastopile bolečine, da se je v omedlevici zgrudila. Polagoma se je roka v komolcu in zapestju zravnala in postala prožna. Pri zadnjem evangeliju tretje maše se je po sedmih letih z desno roko spet mogla pokrižati. Med ljudmi, ki so vse to videli, je bil tudi 13-letni Anton Jeglič, poznejši ljubljanski škof, rojen 29. maja 1850 na Brezjah.

Takih in podobnih zgodb je bilo v Zgodnji Danici in v omenjeni knjižici zapisanih še kar nekaj.

Prišel, zmolil, ozdravel

V knjigi Marija Pomagaj – milostna podoba na Brezjah 1814–2014, ki je izšla letos pri založbi Družina, lahko preberemo, da so bile za dogajanje po prvi milostni ozdravitvi na Brezjah leta 1863 značilne številne tovrstne ozdravitve. Votivne podobe so posledica dogodkov, ki zaznamujejo življenje darovalcev. Večina jih je posvečena rešitvi v bolezni in nesreči. Pričajo o zvestobi romarjev v veri, saj so mnogi dolga leta romali na Brezje. Poseben primer so tisti, ki so prinesli votiv šele dolga leta po milostnem dogodku.

Ko so junija 1910 prešteli dokaze, ki so jih pustili romarji po ozdravitvah na Brezjah, so našteli 242 bergel, 293 votivnih podob z natančnimi podatki in 188 slik z vsaj nakazanimi prejetimi milostmi. Čeprav je nekaj milostnih ozdravitev natančno opisanih, njihove resnejše medicinske preiskave ni bilo. Bergel in drugih ortopedskih pripomočkov v brezjanski votivni zbirki ni več. Še uporabne so dali med prvo svetovno vojno za vojsko. Niso se ohranili niti številni drugi votivi.

V omenjeni knjigi lahko preberemo, da so nove votive prinašali tudi med prvo in drugo svetovno vojno. Kot je zapisano, so leta 1935 ocenjevali, da romarji darujejo 60 do 80 podob na leto. Takrat so jih našteli 977: 21 različnih velikosti jih visi v zakristiji, 167 večje oblike v cerkvi po stranskih kapelah, 177 na stenah pred milostno kapelo, 525 okrog kapele pod kupolo, 87 v notranjščini kapelice. Te so vse manjše oblike. Poleg tega je še 11 marmornatih votivnih plošč, vzidanih v steno. Danes je bogastvo romarskih daril, posvetil in nagovorov Mariji neizmerno bogatejše. Še več milostnih dogodkov je zapisanih v romarskih knjigah, na fotografijah, razglednicah, podobicah, pismih in drugih sporočilih, ki jih romarji puščajo pri oltarju Marije Pomagaj.

»Dobivam sveže informacije. Tako mi je pisal romar, ki je letos, pred odhodom na operacijo, diagnoza rak, prišel k Mariji, zmolil rožni venec in se čez tri mesece vrnil na Brezje, z zahvalo, ker se je vse srečno končalo. Na junijskem vseslovenskem romanju bolnikov in invalidov mi je ena od romark dala na roko napisano pripoved o srečnem razpletu bolezni. Naredili smo depo, kamor shranjujemo gradivo. Tam je za 19 metrov vpisnih knjig. V knjige so začeli vpisovati 1957. leta, ker jih je bilo vse preveč po stenah za kapelo. Zagotovo nam bo uspelo, da bomo objavili vse najznačilnejše milostne ozdravitve,« sklene pater Robert Bahčič, ki je poromal na Brezje 17-krat. Iz Ljubljane in največkrat iz Kamnika, kjer je delal osem let. 

Na Brezjah poudarjajo, da posebne zdravniške in druge dokumentacije, pričevanj in izpovedi o milostnih ozdravitvah in drugih milostih, za katere se romarji zahvaljujejo pred Marijo, nimajo zbranih. Pomembno je še nekaj: Cerkev o teh dogodkih ni ničesar izrekla, nobeden od teh dogodkov ni dobil njenega uradnega potrdila. Pri presoji dogodkov, ki jih imajo ljudje za čudeže, je Cerkev zelo stroga. Hoče namreč izključiti vse, kar bi izviralo iz človeške neuravnovešenosti, zanesenjaštva, živčnosti ali bolne domišljije. Berta Golob
 

Moje Brezje

Moje Brezje. Od nekdaj moje. Od malih nog, ko so nožice drobile poleg očetovih korakov in je bilo najbolj vznemirljivo na Otočah na tistem lesenem mostu, pod katerim je šumela Sava, neki človek je pa na njem pobiral mostnino.

»Je treba plačat, da prideš čez,« mi je povedal ata, »ampak zate nič, ker si še majhna.«

image

Dobro je biti majhen.

Prav kmalu sva bila na Peraškem klancu. A ja, beraškem; vsaj tako se mi je slišalo in bilo je razumljivo. Berač ob beraču. Kakšen brez roke, kakšen brez noge, kakšen slep. Ali pa se samo dela slepega, je pripomnil ata, a mu je vseeno spustil drobiž v raskavo dlan.

Beračev veliko tudi pred cerkvijo. Da se potem kateri kar stepejo iz same ljube nevoščljivosti.

»To ni lepo,« je rekel ata. »Reveži so.«

V cerkvi, ojoj! V tistem prostorčku z Marijino podobo vse polno bergel in palic in na stenah okrog slika ob sliki in v nekaterih za steklom še kita spletenih las.

»Vidiš, to je pa tabla od nas, ki smo preživeli svetovno,« je na neko stvar pokazal oče. Nič nisem razumela.

Lepa si, lepa si, roža Marija.

Pesem za pesmijo. Sveta maša. Vse polno ljudi. Oh, kako že dolgo traja! Potem pa malinovec v gostilnici nebeško dober.

***

Rastem. Nekaj že razumem. Ljudje hodijo na božjo pot. Tudi midva z atom kdaj. Nana ostane doma, ker zaradi bolne noge ne zmore tako daleč, brat je še premajhen, mama je v nebesih. Prav mimo naše hiše se pa poleti pomikajo utrujeni romarji od bogve kod. Božjepotniki vedno najdejo bližnjico in senčne poti do daljnega cilja.

Kar na vsem lepem se znajdemo v vojni. Rastem v strahu noč in dan. V domači cerkvi mašuje nemški duhovnik. Saj je prijazen, nemška učiteljica Frau Lehrerin tudi. Lepo pripoveduje in nikoli nikogar ne kaznuje.

V brezjansko cerkev se dá priti, a pot do tja se zdaj tako čudno vleče. Nikoli ne veš, kaj bo. V Gobavcih gluha tihota. Tam v cerkvi pa vedno ista žalostna pesem: Marija, pomagaj nam, vojskini čas …

***

Svoboda. Hitim, hitim odraščati.

Vse je že kar preveč vznemirljivo. Tudi Brezje. Drugačne postajajo zame. Odevajo se v svetost. V šoli odkrijem Ivana Preglja; njegovo izkušnjo. Od Kranja do Brezij tri ure hodá, dve uri in pol, kdor iti zna; in komur ni v prsih lahkó in komur je v duši tesnó in komur na srcu bridkosti je sto.

Kot da bi to napisal zame.

Vrstijo se leta. K Njej prihajam peš, najraje sama. Tudi s kolesom; deklica, kam? Krilo, ruta kot peruti, kam? Štejem dvajset pomladi.

Hipni preblisk, eden prvih. Objavi ga Družina leta 1954.

Pri Njej

Pred milostno podobo pod nizkim cerkvenim obokom se gnete revščina človeških src. Gledam in premišljam ljudi, ki so prišli od bogve kod v ta varni kos gorenjske zemlje. Zdaj so tu. Nekateri s pomladjo v očeh, nekateri kot da prihajajo iz groba. Drobne jagode prebirajo med prsti. Z bogatim cvetjem obsipajo oltar. Molijo. Tu in tam pride kdo s cvetočo preprostostjo v dlaneh: dve, tri marjetice, odtrgane nekje na polju, prinaša v dar. Nasloni se na zid in mu je tako dobro …

Prisluhnem tihim in najtišjim prošnjam teh popotnih src. /…/ Obtožujejo se. Strašne stvari priznavajo. /…/ Nekateri prihajajo in ne prosijo za mnoge stvari. Zasanjajo. Nasmihajo se in jočejo hkrati. /…/

Gledam ljudi, ko odhajajo. Eni s pomladjo v očeh, drugi kot da se bližajo grobu. Toda lepo in dobro jim je; tako lepo, da skoraj ne morejo od tod. Ozirajo se in še s pogledom toplo objemajo tistih nekaj kmečkih domačij in zvonik. Potem se zgubijo med poljem.

Pred menoj leži še dober kos poti, pešpoti, romarske poti. Stopam hitro, čevlji pa visijo od krušnjáka. Cesta je razgreta, peče. /…/ Vsenaokrog je mir nedeljskega popoldneva. In ta sveta tišina, se mi zdi, ponavlja Knjigo modrosti: Gospod me je v lasti imel v začetku svojih potov … Preden so stale gore s svojo silno težo, sem se jaz rodila.


***

Čas teče in hiti in kdaj zamuja in spet prehiteva. Vmes mine pol stoletja in še veliko več. In je zdaj.

Moje Brezje.

Nikoli nobene vzhičenosti; nič takega, kar slišim doživljati druge ljudi. Nič. Pa vseeno prihajam. Kar prihajam. Kar samo tam sem; pri maši in že malo prej. Tam je preprosto vse z menoj in tega je veliko. Tega je, se mi zdi, preveč za človeška ramena. Nič ne pade z njih. Marija Pomagaj pa vsa ljubezniva v okrasju pozlačenega akanta.

Z njo se nikoli ne prepiram, z Bogom se.

Najraje pa molčim. Čezme teče sveta voda. Spira me.

Kako dobro je v miru mirovati. Biti najmajhen. Vase sesut.

Če se morebiti znajdem v gneči, poiščem kje kak varen kot. Tudi to se zgodi, a največkrat je okrog mene mir navadnega dneva.

Vse je tako kot od nekdaj in vse je zelo drugače.

Ona ve vse. Ni treba, da komur koli kaj pripovedujem. Tako in tako bi le težko razumel.

Pozna mojo skrito abecedo. Vse, ki so me kdaj blagrovali, in te, ki so mi zamajali vero-upanje-ljubezen, pozna po imenu.

Prihajam k Njej, toliko da jo na tihem lepo pozdravim.

Nič presenetljivega mi ne nameni; ve, da mi zadošča to, da je.

Brez vsake sladkobnosti se imava radi.

Take so moje Brezje.

Iz zbornika o brezjanskih pričevanjih, 
ki predvidoma izide letos jeseni. Marija Pomagaj v vesolju

Marija Pomagaj v vesolju

V tujini je najpomembnejši spomenik s podobo Marije Pomagaj kapela v največji cerkvi Severne Amerike, v cerkvi Marijinega brezmadežnega spočetja v Washingtonu. Slovesno so jo blagoslovili 15. avgusta 1971 v počastitev 1200-letnice pokristjanjevanja Slovencev, v čast svetniških kandidatov škofov Barage in Slomška. V Lujanu, najpomembnejšem romarskem središču Argentine, so se maja 1950 argentinski Slovenci zahvalili Mariji za čudovito pomoč pri rešitvi in se poklonili lujanski Mariji z brezjansko podobo. Leta 1997 je ameriški Slovenec Edi Gobec prepričal Jerryja Michaela Linegerja, astronavta slovenskega rodu, da je ponesel v vesolje na postajo Mir slovensko zastavico in sliko Marije Pomagaj.

Deli s prijatelji