ADRIA MOBIL

FOTO: Vodilni v Evropi

Objavljeno 02. april 2017 14.46 | Posodobljeno 02. april 2017 14.48 | Piše: Drago Bulc

Adria Mobil, ki je na svetovne trge poslala že okoli 600.000 izdelkov, prodaja na okrog 500 prodajnih mestih v Evropi, Aziji in Avstraliji.

V novomeškem IMV, predhodniku današnje Adrie Mobil, so prvo počitniško prikolico, ki so jo izdelali leta 1965, štiri leta pozneje zaščitili tako v Beogradu kot v Ženevi. Za blagovno znamko Adriatic so imeli poleg prikolic v svojih razvojnih načrtih tudi proizvodnjo avtodomov. Prvi prototip so izdelali šele leta 1982 in ga premierno predstavili na avtomobilskem salonu v Beogradu. Serijsko proizvodnjo avtodomov so v Adrijini belgijski tovarni začeli šele 1986.

V 51-letni zgodovini blagovne znamke Adria so na trge Evrope, Azije in Avstralije poslali okrog 600.000 izdelkov, predvsem vozil za prosti čas (počitniških prikolic, avtodomov in vanov) ter mobilnih hišk, ki so se jim zadnja leta pridružili še mobilni šotori, primerni za tako imenovani glamping turizem. Družba Adria Mobil na tujih trgih proda 99 odstotkov proizvodnje. Največ kupcev Adrijinih vozil za prosti čas prihaja iz Skandinavije, sledijo Francija, Španija, Italija, Švica. Zadnja leta se je prodaja močno okrepila tudi na nemškem trgu, kjer je konkurenca sicer najmočnejša. Adria Mobil prodaja na okrog 500 prodajnih mestih v Evropi, Aziji in Avstraliji in je vodilna blagovna znamka na področju avtodomov v Evropi in četrta pri počitniških prikolicah. Tržni delež Adrie v segmentu vozil za prosti čas je več kot 6-odstoten.

Začetki avtodomov v Belgiji

In zakaj so prve avtodome v Adrii Caravan začeli izdelovati v belgijskem Deinzeju? Takratno belgijsko gospodarstvo je bilo v krizi, zato so bile najemnine nizke, delovna sila pa relativno poceni. Sprva je bilo mišljeno, da bi Adria tam proizvajala nov program mobilnih stanovanjskih enot, ker pa ta še ni bil razvit in je bilo povpraševanje po počitniških prikolicah večje od obstoječih proizvodnih zmogljivosti v Novem mestu, se je takratno vodstvo IMV odločilo, da v Belgiji začnejo proizvodnjo prikolic, a drugačnih, kot so jih izdelovali v Sloveniji, pozneje pa tudi proizvodnjo avtodomov. Proizvodnja je iz leta v leto naraščala, zaradi težav doma so tovarno leta 1992 zaprli.

Prva serijska proizvodnja prikolic je potekala v montažni hali dostavnega vozila IMV kombi v Novem mestu (današnji sedež TPV), in sicer že leta 1965. Leta 1980 je proizvodnja dosegla rekordno število 26.757 prikolic na treh lokacijah: Novo mesto, Deinze in Brežice. Začeli so projekt gradnje nove tovarne (projekti IMV2, IMV3), v kateri je proizvodnja v celoti stekla šele leta 1985. Po razpadu IMV na tri dele (Revoz, Adria Caravan in TPV) je Adria delovala slabo, pojavile so se še druge težave. Leta 1994 je bilo ustanovljeno invalidsko podjetje Adria Mobil, na katero so 1995 prenesli že skoraj shirano proizvodnjo Adrijinih produktov za prosti čas. Leta 1996 je vodenje Adrie Mobil prevzela Sonja Gole s sodelavci, in od takrat proizvodnja raste, blagovna znamka Adria pa pridobiva ugled. Od leta 2005 so v novi tovarni v Novem mestu, v povprečje pa na tuje trge vsako leto pošljejo prek 12.000 produktov in zaposlujejo več kot 900 ljudi. Ključni dobavitelji baznih vozil za avtodome so Fiat (Ducato), Renault in od lanskega leta tudi Citröen. Motorji so opcijski, najbolj pogosta izbira pa je Fiatov motor 2.3 JTD s 130 KM.

Leto 2016 je bilo za Adrio rekordno v vseh pogledih in tudi v letu 2017 načrtujejo povečanje proizvodnje in prodaje. V novomeški tovarni sicer izdelajo približno polovico počitniških prikolic in polovico avtodomov ter vanov, razmerje med prodajo počitniških prikolic in avtodomov pa je po trgih različno. Nekoliko večja je prodaja avtodomov, kar je trend zadnjega desetletja.

Vrh Adrijine ponudbe je avtodom serije Sonic Supreme, ki na trgu dosega ceno do 100.000 evrov, sicer pa prodajo največ avtodomov v vrednosti od 55.000 do 65.000 evrov. Za pokrivanje nižjega cenovnega razreda, med 40.000 in 45.000 evri, ponujajo vozila za prosti čas blagovne znamke Sun Living, ki letos doživlja preporod. 

Bo Adria Mobil francoska?

Kot vse kaže, bo Adria Mobil, ki je bila eden od simbolov slovenske pameti, kakovosti izdelave in gospodarske uspešnosti, zaradi ene od slovenskih tajkunskih zgodb junija šla v roke največjega francoskega proizvajalca počitniških vozi Trigano. Pri vodji službe za odnose z javnostmi Ivanki Mihelčič smo dobili odgovore na vsa vprašanja, o nadaljnji usodi Adrie Mobil pa smo dobili tale v diplomatsko tančico zavit odgovor: »Francozi so podali ekskluzivno ponudbo za odkup Proteja, lastnika družb skupine ACH in v tem kontekstu tudi Adrie Mobil. Prodaja je v teku, zato je težko kar koli komentirati na to temo. Vodstvo Adrie Mobil se ves čas trudi, da Adria Mobil v vsakem primeru dobi strateškega lastnika, ki bo tudi v prihodnje ohranil blagovno znamko Adria in jo razvijal še naprej.« 

Deli s prijatelji