KAKO DO REŠITVE?

Nadležna SMS-sporočila: nadlegovalcev ne kličite nazaj

Objavljeno 01. julij 2014 16.08 | Posodobljeno 03. julij 2014 16.08 | Piše: T. L.

Vsi mobilni operaterji v primeru nadležnih klicev ali SMS-sporočil ukrepajo podobno: prijavi sledi najprej opozorilo pošiljatelju, nato začasen izklop in v skrajnem primeru še blokada številke.

20 let je že od dne, ki je mejnik v uporabi mobilne telefonije

LJUBLJANA – Marsikoga so v zadnjem času zmotila SMS-sporočila z različno politično obarvano vsebino. O priporočilih urada informacijskega pooblaščenca (prijeli so okoli 40 pritožb), da naj se prejemniki, ki ne želijo prejemati tovrstnih sporočil, obrnejo na svoje ponudnike storitev mobilne telefonije, smo že poročali image.

ZPS: Obvestite institucije in mobilnega operaterja

Z vprašanji smo se obrnili tudi na republiško agencijo za komunikacijska omrežja in storitve, vendar odgovora še nismo prejeli. V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) smo poizvedeli, ali so morda ljudje iskali odgovore tudi pri njih, pa so nam odgovorili, da vprašanj članov na to temo niso prejeli. V ZPS so sicer v letošnjem letu prejeli približno 10 vprašanj na to temo, ki pa niso povezana z zadnjim primerom politično obarvanih SMS-sporočil. V teh primerih, pojasnjujejo, potrošnike usmerijo na že omenjeni instituciji (urad IP ali omenjeno agencijo), »vsekakor pa priporočamo tudi, da se obrnejo na svojega operaterja ali si v lastnih nastavitvah uredijo potrebne blokade«.

In kaj vsem tistim, ki ne želijo prejemati SMS-sporočil, svetujejo mobilni operaterji? Nekateri so prejeli pritožbe in opozorila uporabnikov o nadležnih SMS-sporočilih, drugi pač ne. Postopek pa je v večini primerov pri vseh podoben: če sta prejemnik in pošiljatelj nadležnih sporočil uporabnika istega omrežja, ob prijavi mobilni operaterji najprej opozorijo nadležne pošiljavce sporočil. Če opozorilo ne zaleže, lahko na podlagi nove prijave pride ali do začasnega izklopa ali do blokade. In kaj smo o tem izvedeli pri nekaterih od ponudnikov mobilnih storitev?

Lahko si pomagate sami ali pa ...

V Simobilu so potrdili, da so se uporabniki v zadnjem tednu kar nekajkrat pritožili in jih opozorili, da od neznanih pošiljateljev prejemajo SMS-sporočila s politično vsebino. Ker, kot pravijo, sporočila ne izvirajo iz njihovega omrežja in pošiljatelji niso uporabniki storitev, sami neposredno ne morejo izvesti kakršnih koli ukrepov. Že v preteklem tednu so sicer pozvali operaterja omrežja, iz katerega esemesi izvirajo, da nemudoma ustrezno ukrepa.

Uporabniki lahko prejemanje večine sporočil SMS preprečijo tudi sami. To naredijo tako, da na telefonsko številko, s katere so sporočilo prejeli, pošljejo besedo STOP, v primerih, ko to ne zaleže, pa se lahko vedno obrnejo na svojega operaterja, pri čemer naj podrobno navedejo, kdaj in s katere številke moteč klic oziroma sporočilo prihaja. Če je prijava utemeljena, operater pošiljatelja nadležnih klicev ali sporočil opozori, naj preneha. V izjemnih situacijah, kot je zadnja, ko je zloraba povsem jasna in tako številčna, pa se lahko, tako pravijo v Simobilu, postopek tudi pospeši in pride do takojšnjega izklopa.

Ob tem dodajajo še, da tehnično možnost množičnega pošiljanja SMS-sporočil omogočajo tudi določeni globalni ponudniki storitev pošiljanja SMS-sporočil ali aplikacije, pri čemer določene omogočajo tudi možnost naključnega generiranja telefonskih številk, na katere lahko organizacije, ki niso operaterji, pošljejo SMS-sporočilo.

Ne kličite nazaj

Tudi v Telekomu Slovenije so v preteklih dneh prejeli prijave uporabnikov, ki so jih zmotila SMS-sporočila s politično vsebino. Ob tem so posredovali pri operaterju, iz omrežja katerega sporočila izhajajo, in v tem primeru od operaterja tudi zahtevali blokado številk, s katerih so do Telekomovih uporabnikov prihajala nezaželena SMS-sporočila. Ob tem pa svetujejo, naj se na številko, s katere jih nadlegujejo, ne kliče, temveč naj čim prej podajo prijavo pri svojem operaterju. Nadlegovanje lahko prijavijo tudi Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS).

In kakšne podatke naj tisti, ki prejemajo nadležne klice ali sporočila SMS, sporočijo Telekomu? V pisni vlogi naj navedejo čim več relevantnih podatkov. Prijava naj vsebuje ime in priimek uporabnika, ki nadlegovanje prijavlja, naslov, mobilno številko uporabnika (uporabniki predplačniških storitev Mobi naj priložijo tudi kopijo certifikata oziroma SIM-kartice), če je naročnik mladoletna oseba, so potrebni podatki in podpis skrbnika (s kontaktno telefonsko številko), številko nadlegovalca (če ni prikrita), podpis prijavitelja ali vlogo, poslano z elektronskega naslova (mora biti povezan s prijaviteljem), dodatna pojasnila prijavitelja (datum in ura prejetih klicev, SMS-sporočil …).

Prijavo lahko uporabniki pošljejo na naslov Telekom Slovenije, d. d., Cigaletova 15, 1000 Ljubljana s pripisom: Za nadlegovanja ali po e-pošti na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.. Uporabnik nato prejme nadaljnja pojasnila o postopku.

Skrb za varnost lastnih podatkov

»V konkretnem primeru stranki predlagamo, da prijavi moteča SMS-sporočila našemu klicnemu centru na številko 080 700 700. Uporabnik pa si lahko tudi sam sistemsko blokira izbrane številke, in sicer je to mogoče v mobilnih operacijskih sistemih (Android, iOs, Windows Phone). Zaradi objektivnih razlogov vnaprej ni mogoče omejevati storitev uporabnikom, še preden je prišlo do kakršne koli kršitve – torej preprečitev pošiljanja SMS-sporočil v primeru hitre menjave številk oziroma kartic SIM,« pa odgovarjajo iz Tušmobila.

Opozarjajo, da lahko – poleg operaterja – največ za svojo varnost stori kar uporabnik sam. Najpogostejše so zlorabe, ko uporabniki posredujejo svoje kontaktne podatke in številke mobilnih telefonov v nagradnih igrah, za promocijske namene ali jih vpišejo na spletnih straneh. Pri posredovanju osebnih podatkov pa je potrebna previdnost, saj se mobilne številke in tudi osebni podatki zlahka znajdejo v zbirkah mobilnih številk, ki se prodajajo za različne namene, še opozarjajo iz Tušmobila.

V skrajnem primeru brezplačna menjava številke

V Debitelu v teh dneh niso prejeli nobene pritožbe glede omenjenih sporočil. Poleg že naštetih ukrepov (blokiranje številke, prijava operaterju) pa v skrajnem primeru nadlegovanja naročniku ponudijo brezplačno menjavo GSM-številke. Če pa sporočila prihajajo s komercialne, štirimestne številke, ki jo imajo zabeleženo v bazi ponudnikov, lahko vklopijo blokado tega ponudnika, še dodajajo.

Nadlegujejo tudi iz mednarodnega omrežja

Pri T2 o zadnjem primeru prejemanja sporočil niso seznanjeni. Dodajajo, da največkrat moteča SMS-sporočila prihajajo iz mednarodnega omrežja in razen blokade na vstopni strani operater nima posebnih mehanizmov za ukrepe, ki bi hitro uredili oziroma samodejno blokirali sporočila.

V preteklosti so že imeli nekaj primerov blokade številk na vstopu, vendar so, kot pravijo, zlorabe takega obsega redke. Sicer pa največ nezaželenih SMS-sporočil prejmejo lastniki številk, ki imajo svoje številke objavljene ali v imenikih ali še pogosteje na javnih spletnih straneh.

Deli s prijatelji