MOTORJI

Skrivnosti izdelave motoristične čelade

Objavljeno 12. april 2017 15.00 | Posodobljeno 12. april 2017 15.00 | Piše: Blaž Kondža

Čelada je trenutno edini kos zaščitne opreme motorista, katere uporaba je zakonsko predpisana.

Ne nazadnje je res življenjskega pomena – medicinska statistika pravi, da uporaba čelade zmanjša verjetnost poškodbe glave za 70 odstotkov in zmanjša verjetnost smrti za 40 odstotkov. Seveda je pomembno, da je prave velikosti, tehnično brezhibna in da jo tudi pravilno pripnemo. Na prvi pogled je zelo preprost izdelek, a videz zelo vara. za njeno izdelavo je potrebno veliko znanja in mojstrskih veščin, o čemer smo se lahko prepričali med obiskom tovarne Nolan, kjer izdelujejo čelade znamk Nolan, X-lite in Grex.

Tovarna Nolan stoji dobrih 500 kilometrov od Ljubljane, v italijanskem mestecu Brembate di Sopra nedaleč od Bergama. Podjetje je leta 1972 ustanovil Lander Nocchi – od tod tudi ime znamke – in že na začetku naredil pomembne korake k boljši čeladi. Takrat so jih izdelovali pretežno iz steklenih vlaken, on pa je za surovino izbral polikarbonat lexan 101 podjetja General Electric, ki še danes velja za zelo odporen in trdoživ material. Izbira naprednega materiala pa še zdaleč ni bila edina inovacija, ki jo je Nolan naredil na področju motorističnih čelad.

Vsekakor se nam zdi pomembno in hvalevredno, da pri Nolanu kljub globalizaciji vztrajajo, da so vsi proizvodni koraki narejeni doma, po možnosti pod njihovo streho. Tako sami izdelujejo zunanje školjke, notranje skorje, vizirje, razne plastične komponente in oblazinjenje, s čimer lahko nadzirajo tako kakovost kot stroške izdelave. Tisto, česar ne morejo narediti v hiši, naročijo pri okoliških podjetjih, smo izvedeli, preden smo se podali v tovarno.

Dragi kalupi

Osnovna surovina za izdelavo zunanje školjke polikarbonatnih čelad – izdelujejo jih tudi iz kompozitnih vlaken znamke X-Lite – je lexanov granulat. Ta se v posebnem stroju fizikalno obdela in vbrizga v poseben kalup in v nekaj sekundah nastane zunanja školjka čelade. Vsak tip čelade ima svoj kalup, ki je videti kot ogromna in zelo težka, nekajtonska kocka iz jekla. V njej sta še elektronika in hidravlika, ki poskrbita za končno obliko školjke, zato kalup ni poceni – stane dobrega četrt milijona evrov, izvemo. Podoben stroj z manjšimi kalupi uporabljajo za izdelavo vizirjev in drugih plastičnih delov. Naj vam zaupamo majhno skrivnost: čelade Nolanove cenovno prijaznejše znamke Grex so večinoma izdelane v »upokojenih« Nolanovih kalupih.

Udobje za glavo 
in ekipa umetnic

V sosednjem prostoru stoji še en za tovarno zelo pomemben stroj. Ta izdeluje notranjo skorjo iz polisterena, ki je ključni del čelade, saj poskrbi za ublažitev udarca ob motoristovem padcu. Čeprav na prvi pogled tega ni videti, je v njeno snovanje vloženega veliko znanja in še zdaleč ne gre le za kos stiropora. Prav notranja skorja je tista, ki se ob morebitnem padca deformira oziroma poškoduje, zaradi česar čelada ni več varna za uporabo.

Če bi si na glavo poveznili notranjo skorjo in čeznjo še zunanjo školjko, bi bilo vse skupaj zelo neudobno. Zato ima čelada notranje oblazinjenje, ki je izdelano iz posebnega materiala, ki je prijazen do kože, antibakterijsko obdelan, da preprečuje razvoj neprijetnih vonjav, pralen in diha. Njegova izdelava je naloga spretnih šivilj v tovarni. Spet druga ekipa mojstrov je odgovorna za sestavljanje čelad iz njenih sestavnih delov. A preden se lahko lotijo sestavljanja končnega izdelka, mora ta dobiti še zunanjo podobo.

Verjetno ste se že kdaj spraševali, zakaj so čelade z dekoracijami dražje od enobarvnih. Obisk tovarne nam je razkril tudi to skrivnost. Ekipa izurjenih gospa in gospodičen je odgovorna za lepljenje dekoracij. Nalepke se nanaša podobno kot na plastične modelčke letal: najprej se jih namoči v vodo, da odstopijo, nato pa se jih nalepi. In ker čelada ni ravna, stvar še zdaleč ni preprosta in zahteva veliko natančnosti, časa in potrpljenja. Nato površino še premažejo s prozornim lakom.

Kako jo izberemo?

Nakup bi lahko primerjali z nakupom čevljev. Tako kot obutev nam mora biti tudi čelada prav in v njej se moramo dobro počutiti, čeprav morda na prvo žogo rahlo utesnjeno. Ravno zato jo velja kupiti v motorističnih trgovinah, kjer bomo dobili strokovno svetovanje, saj so prodajalci tam praviloma tudi sami motoristi. Prvi korak je meritev obsega glave s šiviljskim metrom v višini obrvi. Odčitana vrednost – denimo 52 cm pomeni velikost XXS – nam da kar natančen podatek, katera bo prava za nas. A tako kot pri čevljih so razlike skrite v podrobnostih, zato nekateri trgovci omogočijo tudi testno vožnjo pred nakupom. Pa še to, preden se z novo čelado podamo na motor, jo kakšno uro ali dve nosimo doma – če nas bo kaj tiščalo ali bolelo, predvsem na čelu, je to znak, da nam ne ustreza. Dober trgovec jo bo zamenjal.

Razvoj in laboratorij pod lastno streho

Nolan ima lastno službo za raziskave in razvoj, prav tako ima svoj laboratorij za preizkuse, ki ga je odobrilo italijansko ministrstvo za promet, zato v njem testirajo tudi za druge naročnike. Da bi zagotovili najboljšo možno kakovost, občasno jemljejo čelade iz proizvodnje in jih preizkusijo pri simuliranem padcu. Posebni senzorji izmerijo vpliv na motoristovo glavo in izračunajo faktor HIC. Imeli smo priložnost videti, kaj se zgodi s čelado ob padcu. Čeprav je navzven morda še čisto lepa – lexan je trdoživ material –, je njena notranja skorja občutno poškodovana. Zato vam polagamo na srce, da jo po padcu vedno zamenjate. Prav tako imejte v mislih, da ima čelada življenjsko dobo in bo po nekaj letih uporabe godna za zamenjavo. 

 

Deli s prijatelji