KOLESARSKE STEZE

New York, mesto koles?

Objavljeno 30. november 2017 18.30 | Posodobljeno 30. november 2017 18.30 | Piše: S. I.

Število kolesarjev v velemestu narašča. A še vedno se bojijo prometnih ulic, e-kolesa pa so prepovedana.

V mestu, ki nikoli ne spi, je po novem moderna vožnja s kolesom. Mestne oblasti širijo že obstoječe kolesarske steze in postavljajo nove, delijo čelade in ponujajo brezplačne tečaje kolesarjenja. New York si prizadeva spodbuditi ljudi, naj z uporabo koles zmanjšajo količino izpustov v mestu, čeprav se precej kolesarjev še vedno z nelagodjem spravi na prometne mestne ulice.

Newyorčani na kolesih

V velemestu z 8,5 milijona prebivalcev in z najbolj razvejano mrežo javnega prometa v ZDA so kar dolgo le opazovali, kako je kolesarska manija prevzemala evropske prestolnice. Leta 2013 je tedanji župan in milijarder Michael Bloomberg sprožil kolesarsko izposojevalno shemo Citi Bike in odtlej je New York doživel najhitrejšo rast kolesarstva v vseh ZDA. »Mesto je naredilo velik korak naprej pri promociji kolesarjenja,« poudarja Rich Conroy, vodja izobraževanja pri neprofitni organizaciji Bike New York. »Ljudje so začeli dojemati, da kot mesto ne moremo rasti le tako, da gradimo nove ulice in vanje tlačimo avtomobile. Treba je zagotoviti tudi ekonomsko in okoljsko trajnost, s čimer bi v mesto privabili mlajšo delovno silo,« dodaja Conroy.
Po podatkih mestne uprave za promet je v letošnjem letu kar 778.000 Newyorčanov (okoli 12 odstotkov prebivalstva) redno kolesarilo po mestu, kar je več kot trikrat več kakor pred petimi leti. Podobno hitro je raslo število članov Citi Bika, ki ima zdaj že skoraj četrt milijona uporabnikov. Uprava za promet je v zadnjih petih letih uredila za skoraj 500 kilometrov kolesarskih stez. Okoli 86.000 meščanov (poltretji odstotek) se zdaj redno vsak dan s kolesom vozi v službo ali šolo.

Med njimi je tudi 29-letni Soe Thi Ha, ki s kolesom vsak dan prevozi skoraj dvajset kilometrov med Manhattnom in Brooklynom. »Vsi moji prijatelji so že kolesarili, pa sem si rekel, če lahko oni, zakaj ne bi tudi jaz,« pravi mjanmarski Newyorčan, ki se ukvarja s psihologijo trženja. »Kolo je spremenilo moje življenje. Zdaj si želim s kolesom na pot okoli sveta!«

Ovire ostajajo

A naj bodo kolesarji še tako zagreti in naj je podzemna železnica še tako dotrajana in nezanesljiva, so še vedno v skrbeh za svojo varnost. Kolesarjenje v določenih delih Manhattna ni ravno za tiste s šibkim srcem. Lani je v prometnih nesrečah umrlo 18 kolesarjev, skoraj 5000 pa je bilo ranjenih. Mostovi, predori in avenije so polni avtomobilov, terencev, avtobusov, tovornjakov – in lukenj. »Kolesarim že vse življenje, nikoli nisem imela avta, a še vedno me je zelo strah mestnega prometa,« pravi 53-letna zdravstvena delavka Irene Richman. »Vsak kolesar, ki ga poznam, je že doživel nesrečo, kar je precej strašljivo.«

Ko je domnevni simpatizer Islamske države konec prejšnjega meseca v manhattanski soseski Tribeca s poltovornjakom do smrti zbil osem kolesarjev, je bilo to še dodatno opozorilo, kako nevarna je kolesarska steza ob reki Hudson, na katero lahko brez težav zapeljejo vozila. Da bi pomirila strah, se je Richmanova prijavila na brezplačni tečaj varnega kolesarjenja organizacije Bike New York, ki se ga je lani udeležilo kar 17.000 ljudi. Kolesarje učijo predvsem varnosti v prometu, pri čemer jim povedo, naj bodo pozorni na prometne znake in semaforje, naj uporabljajo zvonec in tudi vpijejo, če je treba, da voznike in pešce opozorijo nase. Toda Rich Conroy opozarja, da je treba v deželi avtomobilov bolje izučiti predvsem voznike.

Kolesarjenje v New Yorku pa pozna še bolj nenavadno oviro: električna kolesa so prepovedana. V mestu, ki se ima za napredno in kjer je velik del zaposlenih zaradi (pre)dolgega delovnika odvisnih od dostave hrane na dom, se marsikdo boji »nevarnih« dostavljavcev na e-kolesih. Mesto ovira legalizacijo električnih koles, poudarja Morgan Lommele iz združenja People For Bikes (Ljudje za kolesa). Globa v višini 500 dolarjev (422 evrov) in zaplemba e-kolesa je tveganje, s katerim se vsak dan srečujejo dostavljavci, ki so predvsem slabo plačani priseljenci. Lommele upa, da bo sedanji newyorški župan Bill de Blasio vendarle popustil. »Kaznovanje vseh e-kolesarjev ne bo ustavilo električnih koles, še posebno ker gre za industrijo z 80-odstotno letno rastjo,« je prepričan Lommele.

Deli s prijatelji