VOZITE PO PAMETI

Mestni terenci in zimske pasti

Objavljeno 02. december 2017 15.00 | Posodobljeno 02. december 2017 15.00 | Piše: Blaž Kondža

Štirikolesni pogon ni vsemogočen; vozniki mestnih terencev naj svoja vozila opremijo z dobrimi zimskimi pnevmatikami in upoštevajo, da imajo tudi terenci svoje omejitve.

Tako 15. november kot prvi letošnji sneg sta za nami, zato je že skrajni čas, da svoje jeklene konjičke opremite zimi primerno. Četudi zakon dovoljuje možnost vožnje z letnimi pnevmatikami in ustreznimi snežnimi verigami v prtljažniku, strokovnjaki to možnost toplo odsvetujejo – tudi pri terenskih vozilih.

Če bomo pravočasno prepoznali, po kakšni podlagi vozimo, in pravočasno zmanjšali hitrost, bomo lahko preprečili zanašanje vozila.

Priljubljenost mestnih terencev, ki imajo pogosto tudi štirikolesni pogon, in dejstvo, da štirikolesni pogon ni več domena zgolj terenskih vozil, ampak je z njim opremljenih vedno več osebnih avtomobilov, prinašata nove razmere v promet. Mnogi vozniki menijo, da je štirikolesni pogon, še posebno v zimskih razmerah, vsemogočen. Pa je res? »Štirikolesni pogon vozil ima velike prednosti, saj je zaradi porazdelitve motorne moči na vsa štiri kolesa učinkovitejši pri premagovanju zimskih ovir,« pravi Janez Marolt, inštruktor varne vožnje pri AMZS, a obenem opozarja, da je še vedno odvisen od učinkovitosti pnevmatik. »Ne glede na tip vozila so osnova varne zimske vožnje kakovostne zimske pnevmatike in ustrezno servisirano vozilo ter seveda preudarna vožnja,« še doda Marolt.

Pripravimo se na vožnjo

Zimska vožnja zahteva, tudi če smo za volanom terenskega vozila, več pozornosti pri pripravi vozila na vožnjo. Ta naj po Maroltovih besedah obsega primeren pregled brezhibnosti vseh pomembnih sklopov, ki so posebno pomembni za zimsko vožnjo: električne napeljave in napajanja, luči, vzmetenja, tekočin, ogrevanja notranjosti in sušenja ter odtajevanja stekel, vzvratnih ogledal. Ne pozabimo niti na brisalce, saj nam bo le dober pogled skozi vetrobransko steklo omogočal preglednost nad dogajanjem na cestišču. Ker so sodobni avtomobili zapleteni, je najbolje obiskati servis, kjer nam bodo strokovno pripravili avtomobil na zimsko vožnjo. Kadar se odpravljamo na daljšo pot, bodimo pozorni na zalogo goriva – ta naj ne pade pod polovico –, v prtljažnik pa pospravimo še odejo, ročno svetilko, priročno lopato, metlico, rezervno obutev in primerno tekočino za osvežitev. Vse našteto bo prav prišlo, če bomo kje obtičali.

Ko gre kaj narobe

»Ali vozimo mestnega terenca ali osebni avtomobil, to pri stabilizaciji vozila oziroma njegovem zanašanju oziroma pri reševanju kritičnih situacij ne igra posebne vloge,« je prepričan Marolt. Poudari še, da kritičnih situacij nikoli ne smemo reševati z dodajanjem plina. »Če bomo pravočasno prepoznali, po kakšni podlagi vozimo, in pravočasno zmanjšali hitrost, bomo lahko preprečili zanašanje vozila,« še doda sogovornik. Če še niste dobro seznanjeni z delovanjem pogonskega sistema svojega mestnega terenca, je najbolj smiselno izbrati samodejni način delovanja in odločanje prepustiti računalniku. Za boljše poznavanje terenskih zmogljivosti in delovanja štirikolesnega pogona Marolt priporoča udeležbo na posebnem programu AMZS Centra varne vožnje na Vranskem za voznike terenskih vozil.

Kadar se odpravljamo na daljšo pot, bodimo pozorni na zalogo goriva – ta naj ne pade pod polovico –, v prtljažnik pa pospravimo še odejo, ročno svetilko, priročno lopato, metlico, rezervno obutev in primerno tekočino za osvežitev.

Kaj lahko storimo, ko začutimo, da hoče avtomobil zdrsniti? Inštruktorji svetujejo: »V takšnem primeru uporabimo sklopko, z natančnim držanjem volana in nežnim upravljanjem pa umirimo, stabilizirajmo avtomobil. Ko uporabimo sklopko, izklopimo pogon koles, kar jim omogoča prosto vrtenje, zaradi česar se najlažje in najhitreje znova oprimejo vozne podlage, avto se hitreje stabilizira. Pri vozilih s samodejnim menjalnikom vlogo voznika v takih primerih opravi sistem za nadzor stabilnosti ESP, ki o potrebi po takem posredovanju posreduje informacijo menjalniku, ta se tudi ustrezno odzove (omili, omeji motorno moč na pogonskih kolesih). Če ima vozilo možnost izbire načina vožnje (označeno npr. z winter, snežinko), ga izberimo že v začetku vožnje. Vsekakor pa se izogibajmo sunkovitim manevrom. Če to ne pomaga, zavirajmo – kako intenzivno, je odvisno od nastalega problema. Z ABS imamo precej možnosti ostati na cesti. Pri klasičnem zavornem sistemu bodo zavore hitro blokirale kolesa, avto bo zdrsil.«

Vedno z zimskimi

Čeprav morda kateri od voznikov meni drugače, je prav pri mestnih terencih še pomembneje, da so opremljeni z zimskimi pnevmatikami, ki so bile razvite prav za suve. »Mestni terenci so nekoliko težji, imajo višje težišče kot osebni avtomobili, zaradi česar so sile, ki delujejo na pnevmatiko, večje, kar pa otežuje zaviranje in vodljivost. Ta vidik moramo upoštevati pri razvoju pnevmatik za mestne terence,« pravijo v družbi Goodyear Dunlop Sava Tires, kjer so izdelali letos najbolje ocenjeno zimsko pnevmatiko za suve dunlop winter sport 5 suv. Kot pravijo v podjetju, omenjena pnevmatika izpolnjuje najpomembnejše zahteve kupcev, ki pri izbiri zimskih potniških pnevmatik iščejo predvsem odličen oprijem na mokrih in zasneženih cestah, odlične lastnosti pri vožnji čez ovinke in odpornost proti akvaplaningu. Tako recimo izpopolnjeno število in geometrija blokov naredita pnevmatiko nekoliko bolj togo, s tem pa je njen pritisk na podlago enakomerneje porazdeljen, kar omogoča izboljšano zmogljivost na zasneženih cestah. Podobno kot vse pnevmatike iz njihovega koncerna so tudi to razvijali in preizkušali več let, preden so jo predstavili trgu. »Poleg zakonskih zahtev so tu še standardi proizvajalca, ki so pri nas med najvišjimi v naši industriji, in tako Goodyearovi inženirji upoštevajo več kot 50 internih kriterijev, ki jih morajo izpolniti, preden lahko pnevmatiko pošljejo na trg,« še dodajo v družbi.

Deli s prijatelji