USODNA NAPAKA

FOTO: Otroci, pripasani v bundah, lahko ob trčenju umrejo!

Objavljeno 09. december 2017 14.00 | Posodobljeno 09. december 2017 14.03 | Piše: Tina Horvat

Pred pripenjanjem v avtosedeže je treba otrokom sleči zimske jakne. Manuel Pungertnik iz AMZS: Če je pas mlahav, so poškodbe lahko usodne.

Pozimi je vožnja v avtu veliko bolj nevarna kot poleti. Foto: Guliver/Getty Images

LJUBLJANA – Zagotovo niste vedeli, da je privezovanje otroka v bundi v otroški sedež smrtno nevarno. Čeprav na to strokovnjaki za varnost v prometu že nekaj let glasno opozarjajo, se večini to zdi nekoliko pretirana trditev. "Preživeli smo celo čase, ko se v avtu sploh še ni bilo treba privezovati, zakaj bi naši otroci zmrzovali v otroških sedežih brez bund," si verjetno misli večina. A vendar je trditev strokovnjakov, da je takšno početje lahko usodno, več kot resnična. To so že pred leti ugotovili v nemškem klubu Adac in začeli širiti opozorila, na to ne nazadnje opozarjajo tudi naši strokovnjaki, a kot da jih nihče ne sliši.

Centimetri med življenjem in smrtjo

In zakaj naj bi bilo privezovanje v bundah tako nevarno? "Ker varnostni pas telesa v tem primeru ne zadrži tesno ob sedežu in v primeru trka telo zaniha. Kdor še ni videl, kaj in kako hitro se vse dogaja ob prometni nesreči, bo res težko verjel, kako te razmetava po avtu, če nisi pravilno privezan," nam razloži Manuel Pungertnik, vodja šole in inštruktor vožnje na AMZS.

V dokaz, da gre res za hudo nevarno in malomarno početje, zleze v preobračalnik, ki ga imajo na AMZS za prikazovanje dogajanja med prometno nesrečo, ko se avto preobrača naokoli. Najprej se nalašč narobe priveže, oblečen v debelo zimsko jakno, in ne zategne dobro pasu. Ko ga preobračalnik obrne na glavo, je z glavo že v strehi avtomobila, hrbet pa je zaradi ohlapnega pasu kar 20 centimetrov od dna sedeža, kjer bi moral biti, njegovo telo je skrivenčeno. "Tako je privezana večina voznikov," se huduje. "Čeprav varnostni pas takoj začne delovati in bo v nesreči zadržal telo, pa zaradi njegove ohlapnosti telo vseeno zaniha za 10 do 20 centimetrov. In teh nekaj centimetrov je lahko razlika med življenjem in smrtjo, od njih je odvisno, ali bo nekdo po nesreči nepoškodovan ali z lažjimi poškodbami prilezel iz avta ali pa bo morda vse življenje hrom ali mrtev. Čim večje je nihanje, hujše so namreč poškodbe," opozarja.

70 odstotkov voznikov se narobe privezuje.

Pokaže nam še pravilno privezovanje in kaj se zgodi ob trku in obračanju avta. "Pas mora biti čim bližje telesu in med osnovami varnega privezovanja je, da ga potem, ko se privežete, še zategnete. Predvsem bi morali biti pozorni starši otrok, ki jih privezujejo. A vendar tega skoraj nihče ne stori," razlaga, medtem ko ga preobračalnik, pravilno privezanega in seveda brez zimske jakne, obrne na glavo. Tokrat njegova glava obstane 10 centimetrov pod stropom, hrbet je tesno ob sedežu, telo pa povsem vzravnano.

Večina se narobe privezuje

A vsa opozorila strokovnjakov so kot bob ob steno in večina voznikov, vsaj 70 odstotkov, je po trditvah Pungertnika narobe privezanih. "V Sloveniji so vsi najbolj pametni in vse vedo. Mi lahko opozarjamo na ves glas, pa nas ne bodo upoštevali. Žal je tako, da nam nihče ne verjame, dokler se komu res kaj ne zgodi." Prav tako je smrtno nevaren napačen položaj sedežev v avtomobilih, še opozori, a vendar tu velja enako kot pri varnostnih pasovih. Njihovih opozoril mnogi ne jemljejo resno in dajejo prednost udobnosti pred varnostjo. "Opažamo, da ima vse preveč ljudi sedeže preveč nazaj, samo da jim je bolj udobno. A udobje naj ljudje iščejo v svojih dnevnih sobah, v avtomobilu pa naj raje mislijo na varnost. Ko je sedež preveč nazaj, varnostni pas ne prime in spet pride do hudega nihanja, zaradi katerega so poškodbe mnogo hujše, kot bi bile ob pravilni namestitvi sedeža," zatrjuje.

Mnogi starši se pri nepravilnem privezovanju svojih otrok sklicujejo na to, da so otroci nemirni, da jih ne ubogajo, da se vrtijo kot vrtavke, in sploh najdejo tisoč izgovorov za svoje nemarno početje, ki je lahko za njih usodno. Pri tem obstaja nekaj trikov, ki v večini primerov delujejo. Manuel Pungertnik svetuje, naj starši otroku rečejo, da se ne da vžgati avta, dokler ni pravilno privezan. Priporoča tudi, da otroku pustimo, da se čim bolj samostojno priveže, mi pa na koncu samo preverimo in seveda še zategnemo pas. Pri manjših otrocih pa velja, da mora biti pas tako zategnjen, da gre tako na ramenskem kot tudi na spodnjem delu med telo in varnostni pas le palec.

Glede bund in debelih jaken pa opozarja, naj otroke vendarle slečemo ali vsaj odpremo bundo, tako da bo pas šel čim bolj ob telesu, pri tem ni odveč nasvet, da si pozimi lahko omislimo odejico, s katero otroka na začetku poti, ko je v avtu še zelo hladno, pokrijemo. Ali pa ga slečemo, privežemo s pasom in nato pokrijemo z bundico. 


Kaj pomaga bunda, če otrok umre?

Kaj konkretno se dogaja z našim otrokom ob trku avtomobila, če je sicer privezan, a je oblečen v debelo bundo? Ker varnostni pas ni zapet tik ob telesu oziroma je med njim in telesom preveč prostora, telesa ne zadrži tesno ob sedežu oziroma ne potuje z njim. Ob morebitnem trku se lahko zaradi udarne sile poškoduje hrbtenica, zaradi mlahavo zapetega varnostnega pasu pa se ta lahko zareže v trebuh otroka in mu poškoduje črevesje, jetra in vranico. Pri tem lahko nastanejo notranje krvavitve, ki so za otroka lahko usodne. Pri Adacu so izvedli testiranja le pri hitrosti 16 km/h, a se je pas že zarezal v trebuh otroške lutke.





 

 

Deli s prijatelji