NA MLADIH SVET STOJI

FOTO: Štajerska raketa dobila Mercedesovo nagrado

Objavljeno 14. avgust 2017 22.30 | Posodobljeno 14. avgust 2017 22.50 | Piše: Drago Perko

Ekipa mariborske univerze sedmo sezono sestavlja svoj dirkalnik in se udeležuje tekmovanj, nazadnje so navdušili v Angliji.

Pred startom v Silverstonu. Foto: Uni Maribor Gpe

Slovenci nimamo voznika v formuli 1, tudi dirkališče za ta šport je verjetno le tiha želja. Zato pa imamo nadarjene študente mariborske fakultete, ki precej pomenijo v študentski različici formule 1.

Dober izkupiček

»Formula student je največje tekmovanje na svetu za študente inženirskih ved, ki s svojim znanjem in izkušnjami v sklopu univerz in svojih pokroviteljev in donatorjev vsako leto tekmujejo v izdelavi dirkalnika in v različnih cestnohitrostnih preizkušnjah,« nam povedo v mariborski ekipi. Mednarodna tekmovanja organizirajo inženirska profesionalna združenja, v pomoč pa so jim eminentna imena avtomobilskega sveta, kot so Porsche, Daimler, Audi, Jaguar in drugi. Tekmovanja se udeležuje od 100 do 150 ekip, v projekt pa je vključena celotna univerza.

Študentje so odgovorni za tako rekoč vse: snujejo, konstruirajo, izdelujejo motor, optimizirajo nastavitve. Hkrati so avtorji stroškovnega in poslovnega načrta, poskrbijo tudi za promocijo in trženje izdelka. Za nameček so naši predstavniki pri tem zelo uspešni, združeni pa so v ekipi UNI Maribor Grand Prix Engineering. Tako je bilo tudi v angleškem Silverstonu, kjer je bil slovenski dirkalnik eden od tehnično najnaprednejših v konkurenci 82 vozil iz 20 držav. 

80.000 evrov je po ocenah strokovnjakov vredna štajerska formula

»Na predstavitvi tehničnih rešitev smo dosegli 9. mesto. V vožnji v osmico je naš novi voznik dosegel šesti čas. Po moči skromen dirkalnik je v pospeševanju dosegel odlično osmo mesto. Vzdržljivostno dirko smo uspešno končali in jo odpeljali z 8. časom. V skupnem seštevku smo dosegli odlično 8. mesto. Podjetje Mercedes AMG High Power Powertrains nam je podelilo priznanje za najboljšo vgradnjo motorja z notranjim izgorevanjem. Voznik Alen Mirtelj je prejel nagrado za najboljšega voznika tekmovanja. Na vzdržljivostni dirki je voznik Vid postavil najhitrejši krog tekmovanja in s tem rekord proge!« so zapisali v poročilo po še eni opravljeni preizkušnji na tujem.

Do 100 km/h v 3,3 sekunde

S svetovno konkurenco se merijo z dirkalnikom GPE 2017, ki tehta 136 kilogramov brez tekočin, v sebi pa ima motor TKM 450. Skozi ovinke in po progi se podi na etanol E85. Pri tem dosega hitrost do 105 km/h. Menjalnik je sekvenčni s časom prestavljanja 60 ms, 100 km/h pa doseže v 3,3 sekunde. »Varnost je na prvem mestu! Zato tudi take končne hitrosti. Na progi smo posamično,« nam pove Alen, ki že drugo leto sedi za volanom mariborske formule. Sicer je 22-letnik študent strojništva, prihaja pa iz Dolenjega Boštanja pri Sevnici. Že od mladih nog se je navduševal nad gokartom, potem pa je prišel v ekipo, kjer poleg vožnje skrbi še za pripravo gum. Tako ali tako pa je v ekipi, skupaj šteje 25 oseb, vsak odgovoren za svoj sklop.

Klemen je šef

Vodja projekta je Klemen Pongračič, mentor pa Vito Tič. Tekmovanje je strukturirano: naprej se je treba kvalificirati prek posebnih testov, sledi preizkušnja, kjer se predstavlja vozilo, meri se pospeševanje, vzdržljivostna vožnja, pot skozi osmice in poraba goriva. Vse skupaj pa da končno oceno in uvrstitev. Nagrad v tekmovanju ni, univerza z uspehi pridobiva ugled. Študentje so lahko člani ekipe, dokler imajo študentski status.

Mariborska formula je nekaj posebnega. Ekipa ima manj denarja, a več znanja in iznajdljivosti kot konkurenca. Zato so vse izdelali sami, konkurenca to prepusti specializiranim firmam. Slovenska ekipa ima približno 90.000 evrov proračuna (vključeni so materiali, storitve), konkurenca najmanj 200.000, tisti največji pa celo do pol milijona evrov.

Deli s prijatelji