JULIJSKE ALPE

Cestnina za Vršič in Vrata in višje kazni za kršitelje

Objavljeno 05. november 2017 11.44 | Posodobljeno 06. november 2017 11.45 | Piše: Tina Horvat

Julijske Alpe razglasili za tretjo najbolj atraktivno regijo na svetu.

Objava v Lonely Planet bo imela velikanski vpliv na obisk naših gora. Foto: Getty Images/iStockphoto

LJUBLJANA – Vsi že vemo, da je največji popotniški založnik Lonely Planet naše Julijske Alpe uvrstil na tretje mesto med desetimi najlepšimi destinacijami na svetu, nikomur pa še ni jasno, kako bo naše gorovje zdržalo silen pritisk gorskih turistov. Nobenega dvoma namreč ni, da ima objava v Lonely Planet velikanski vpliv na odločanje turistov, prav tako že več let opažamo, da naše visokogorje že zdaj komaj kljubuje izjemnemu obisku. A ta se bo samo še povečeval, s tem pa seveda tudi količina smeti, fekalij, število zastojev v dolinah in na gorskih poteh, skratka vsega tega, čemur bi se radi izognili – prav zato večina hodi v hribe.

Kvot za Triglav še ne bo

Najprej smo vprašanje, s kakšnimi ukrepi bodo zaščitili Julijske Alpe, zastavili v. d. direktorja Triglavskega narodnega parka (TNP) Janezu Rakarju. Izvedeli smo, da posebnih represivnih ukrepov, kot so dnevne kvote za Triglav ali vstopnina v TNP, ne načrtujejo, ker jim tega ne omogoča zakonodaja, razmišljajo pa o načinih, kako obvladovati naval.
»Vsekakor je treba nekaj narediti, kajti to območje je res izjemno obremenjeno. To ni samo naše mnenje, ampak enotno stališče vseh županov in lokalnih turističnih organizacij s tega območja. Radi bi nekako preusmerili ljudi z najbolj prepoznavnih točk, kako nam bo to uspelo, pa še ne vemo.«

Radi bi preusmerili ljudi z najbolj prepoznavnih točk, a še ne vemo kako.

A zakaj ne bo nobenih omejitev, če pa je lanska anketa med obiskovalci TNP pokazala, da si želijo več miru in so večinsko naklonjeni kvotam in vstopninam? Kar 70 odstotkov vprašanih bi bilo namreč pripravljenih plačati vstopnino v TNP, kar 51 odstotkom se je zdela uvedba dnevnih kvot za Triglav primeren ukrep.

70 odstotkov vprašanih bi plačalo vstopnino v TNP.

»Tudi sam sem naklonjen posebnim režimom, na primer, da bi v Vrata, ko bi bilo parkirišče polno, prevažali ljudi z javnimi prevoznimi sredstvi. Vendar tega ne moremo storiti mi, ker je območje parka po zakonu odprto za vse. Mi torej obiska ne moremo preprečevati, to je stvar lokalnih režimov. Se pa seveda razmišlja o vstopnini oziroma plačilu cestnine za Vrata in Vršič.«

Tudi v Kranjski Gori se zavedajo učinka uvrstitve med najlepše turistične regije in da se bo zaradi tega močno povečal obisk. Kranjskogorski župan Janez Hrovat nam je razkril, da bodo asfaltirali cesto do Aljaževega doma v Vratih, uredili tri parkirišča in do tja uredili javni prevoz z avtobusi in kombiji na elektriko ali utekočinjen plin. Poleg tega bodo uredili parkirišča na vseh kritičnih točkah v Gozdu - Martuljku in pri Jasni, v Planici pa je stvar že urejena. Ob ekstremno obiskanih koncih tedna bodo pripravljeni z redarsko službo, začasnimi parkirnimi prostori in morda tudi prevozi z alternativnimi sredstvi.
Kako pa bodo uredili prometno prenatrpano cesto čez Vršič? Janez Hrovat je razložil, da bodo uredili celotno območje Vršiča od Kranjske Gore do Bovca, kar pomeni, da bodo uredili parkirišča, informacijske točke in signalizacijo, sčasoma pa bodo uvedli tudi cestnino, ekološko sprejemljive načine prevozov ter brezplačne karte za prebivalstvo.

Dražje napačno parkiranje

V Bohinju, kjer so se poleti najbolj pritoževali zaradi izjemnega pritiska predvsem dnevnih obiskovalcev, so se dnevnim kvotam, ki so jih napovedovali, za zdaj odrekli. Direktor Turizma Bohinj Klemen Langus je namreč prepričan, da bi Bohinj in z njim visokogorje vse do Triglava, prenesel še več obiska, če bi se le vsi držali pravil. »Restrikcij ne bo, bolj bomo dejavni pri tem, da bodo obiskovalci Bohinja spoštovali pravila, ki jih bomo vzpostavili. Če jih ne bodo, pa bomo absolutno ukrepali, in sicer z mnogo višjimi kaznimi za napačno parkiranje. Radi bi dosegli, da bi ljudje parkirali tam, kjer je dovoljeno, in da bi se, ko bi bilo parkirišče polno, preusmerili na drugo, bolj oddaljeno. Samo tako bomo vsi skupaj lahko podoživeli in ohranili lepote Bohinja. Kot vse ima tudi ta svojo nosilnost in svoje meje, zagotovo si nihče ne želi, da bi to prelepo podobo skazilo preveč pločevine. Poleg tega bomo ukrepali z zgodbo: Triglav bi ponovno postavili kot mitsko goro, in ne zgolj kot obveznost vsakega Slovenca. To, da mora vsak pravi Slovenec na Triglav, bi radi ljudem izbili iz glave, zato vse občine na območju načrtujemo pohodniško pot Julijske Alpe, ki bo ljudem pokazala, da so še drugi kotički, prav tako vredni obiska,« še razloži Klemen Langus. 



Tujci kršijo pravila

Direktor TNP Janez Rakar: »Naši nadzorniki imajo kar precej problemov z kršenjem pravil v parku. Tako je poleti nadzornik zalotil nekaj tujcev, ki so si šotore postavili kar na planini Jezero, ki je v najožjem območju parka. Ko so prilezli iz šotorov, so nadzorniku na telefonu pokazali aplikacijo, kjer je pisalo, da je kampiranje tu dovoljeno. Tudi s tem se bomo morali spopasti.«


 

Deli s prijatelji