Bralka Anja je ena izmed mnogih Slovenk, ki si želijo kupiti privlačne, a precej drage avstralske škornje »uggice«. V domačih logih boste zanje odšteli celo 300 evrov ali več. Na spletu se jih, kot večino stvari, da dobiti ceneje.
Toda kje je meja med cenovno ugodnim nakupom in prevaro? Spletni prodajalci dvomljivega slovesa lahko vzamejo vaš denar in poniknejo. Ali pa vam namesto pravih uggic pošljejo cenene kitajske ponaredke, ki jih bo carina verjetno uničila.
Na prošnjo Anje smo preverili tri italijanske spletne trgovine, ki jih je bralka našla prek googla. Ker jim ne želimo delati reklame, jih bomo poimenovali zgolj Trgovina 1, Trgovina 2 in Trgovina 3. Miha Hrovat iz podjetja, ki v Slovenijo uvaža originalne Ugg Australia škornje je potrdil, da gre pri vseh treh trgovinah za prodajo ponaredkov, kar pojasni nizko ceno. »Omenjene povezave do spletnih trgovine smo poslali v pregled podjetju, ki za nas vrši nadzor nad ponaredki Ugg Australia. Potrdili so mi, da gre za stran, ki ne prodaja originalov,« bralki Anji sporoča Horvat in dodaja, da lahko na uradni strani podjetja v rubriki Counterfeiters preveri razliko med originali in ponaredki.
1. Preverite domeno, na kateri se prodajalna nahaja. To storite tako, da izbrišete celoten spletni naslov prodajalne, razen začetnega dela (nekaj.com). Se vam odpre naslovnica prodajalne ali kaj drugega? V vseh treh primerih, ki nam jih je posredovala bralka Anja, so se odprle čudne spletne strani: posrednik pri nakupu rodovitne zemlje za kmete, italijansko svetovalno podjetje ... Gre verjetno za nedolžne majhne spletne strani, v katere so vdrli kitajski hekerji in nanje (brez vedenja lastnikov) namestili spletne trgovine s ponaredki. Te zato lahko že čez dan ali dva izginejo, tistih nekaj ulovljenih kupcev pa ostane brez denarja in brez uggic. 2. Na strani poiščite kontaktne podatke prodajalca: navedena morata biti ime in sedež podjetja, davčna številka, telefon, kontaktna e-pošta, odgovorna oseba. Če ne najdete ničesar od tega ali pa se prodajalec poskuša skriti za pavšalnimi, splošnimi opisi o »zavezi k varovanju in zadovoljstvu kupcev«, bodite previdni! V enem od primerov, ki nam ga je poslala Anja, so bili prodajalci celo tako neumni, da so pozabili poenotiti besedila: del jih je bil v angleščini, del v francoščini, prodajalna pa naj bi bila italijanska. 3. Ali spletna stran ponuja 80-odstotni popust na uggice? Če se sliši prelepo, da bi bilo res, potem pač ni res. Dodatno se lahko prepričate tudi tako, da ime prodajalne pogooglate in poskušate najti odzive njihovih kupcev. Če ne boste povsem gotovi, da je s trgovino vse v redu, naj vas nakup ne premami: vašega denarja je preveč škoda. Raje ga podarite komu, ki je lačen. |
Vam lahko pomaga zakon? Ne!
Ob ugotovitvi napačnega nakupa je razočaranje zagotovo veliko, marsikdo pomisli na pritožbo. A pri nakupovanju prek tujih spletnih trgovin vam zakoni ne bodo dosti pomagali. »Kljub določenim prednostim nakupa prek tujih spletnih trgovin se morajo potrošniki zavedati, da tak način kupovanja lahko s seboj prinese določeno tveganje. Slovenska zakonodaja velja na področju Republike Slovenije, in sicer za podjetja s sedežem v RS in podjetja, ki imajo pri nas svojo podružnico,« so nam sporočili iz Tržnega inšpektorata RS, ki ima pristojnosti ukrepanja le na področju Slovenije.
Zgodovina uggic se začne pri deskanju
Ugg so škornji iz ovčje volne, ki so značilni za Avstralijo in Novo Zelandijo. Sprva so jih nosili deskarji, da so med čakanjem na popolni val ohranjali toploto v nogah. V Kalifornijo jih je leta 1978 pripeljal avstralski deskar Brian Smith in škornje pod znamko Ugg Australia prodajal v trgovinah z deskarsko opremo. Leta 1995 pa je podjetje za 15 milijonov dolarjev kupila korporacija Deckers OutDoor, saj so se jim škornji zdeli odlična dopolnitev k ponudbi Teva sandal. Škornje so opazile igralke, ki so jih nosile med čakanjem na snemanjih, njihova velika promotorka pa je bila Paris Hilton, ki je uggice nosila k mini krilu. Leta 2000 je Oprah za svoje osebje kupila 350 parov in jih kar petkrat uvrstila na seznam, ki je predvajan v oddaji Favourite Things show (Najljubši predmeti, op. a.). Le predstavljate si lahko, kakšno promocijo naredi kraljica televizijskih oddaj, ki jo vsak dan gleda sedem milijonov ljudi.
Leta 2011 je bilo podjetje Deckers OutDoor, po poročanju britanskega Telegrapha, vredno 800 milijonov dolarjev, 80 odstotkov prihodka pa jim je prinesla ravno znamka Ugg Australia. »Nič ni boljšega kot občutek Ugg škornjev na nogah. To je eden izmed tistih redkih produktov, ki je presegel zgolj predmetno vrednost in ima stranka do njega čustveno navezanost. Ko imaš Ugg čevlje enkrat v svoji omari, jih boš imel vedno,« je povedal izvršni vodja Angel Martinez.
Tudi Chanel nima pravic za malo črno
Globalnemu uspehu pa so želeli slediti tudi številni ponarejevalci. Leta 2009 so tržni inšpektorji odkrili 60.000 ponaredkov, ugasnili 2500 spletnih prodajaln, prepovedali 25.000 prodaj prek eBaya in 150.000 drugih načinov prodaje neoriginalnih škornjev na spletu. »Upiramo se, se borimo in ugašamo strani,« je takrat za Telegraph povedal Martinez.
V Avstraliji pa so pri Ugg Australia naleteli na odpor, saj avstralski proizvajalci škornjev stojijo za dejstvom, da so ugg škornji katerikoli škornji, ki so narejeni iz ovčje kože. Za primerjavo, kot če bi pri Chanelu trdili, da je mala črna obleka originalna le njihova. Vendar pa je mala črna katera koli kratka črna obleka, katere koli znamke. Tako so avstralska podjetja leta 2006 pravno dosegla, da Ugg Australia vrne ekskluzivno pravico do imena Ugg. A pri Deckersu ostajajo previdni pri zlorabah. »Mi smo podjetje, ki je razvilo idejo, videz, znamko in produkt. Mi smo tisti, ki smo ustvarili globalni trg za te tipične škornje. To je nesporno,« meni Martinez.
Uggice vedno razdvajajo
Omenjeni čevlji razdvajajo v smislu originalov in ponaredkov, še bolj glasna pa so nasprotujoča mnenja o tem, ali so uggice lepe ali ne. »Ugg škornjev se ne bi smelo nositi zunaj doma, nikoli! So nelaskavi, grdi in neprimerni. Niso nič več kot malo bolj veličastni copati,« o njih meni modna urednica avstralske izdaje revije InStyle Kelly Hume.
Oblikovalka čevljev Camilla Skovgaard trdi, da jih ne bi kupila nikoli v življenju. »Zdijo se mi sramotni. Že samo način, kako ženske v njih hodijo, je zelo sključen in nič kaj šik,« je povedala. Sicer pa so številni, ki uggice imenujejo ugly boots (grdi škornji).